• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4954 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

نامه رييس ستاد اجرايي فرمان امام به رهبر انقلاب

ايران به يكي از ۶ كشور توليدكننده واكسن كرونا در جهان تبديل شد

 محمد مخبر با ارسال نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب، صدور مجوز تزريق نخستين واكسن ايراني كرونا و پيوستن ايران به جمع 6 كشور توليدكننده اين واكسن را تبريك گفت.
محمد مخبر، رييس ستاد اجرايي فرمان امام در نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب اسلامي با تبريك دستيابي به مجوز مصرف واكسن كوو ايران بركت با اتكا به دانش كاملا بومي و تبديل شدن ايران به يكي از 6 كشور توليد‌كننده واكسن در جهان، اين موفقيت بزرگ را مرهون عنايت خداوند متعال، پشتيباني‌ها و دعاي خير رهبر انقلاب و تلاش و همت جوانان نخبه و جهادي دانست و از كليه محققان، وزير بهداشت و همكاران، مراكز تحقيقاتي، تامين‌كنندگان و كارخانجات توليد تجهيزات و مواد اوليه و شركت‌هاي دانش‌بنيان قدرداني كرد. رييس ستاد اجرايي فرمان امام در اين نامه خبر داده است كه ميزان توليد تجميعي واكسن كوو ايران بركت تا پايان شهريور ماه امسال بيش از ۵۰ ميليون دُز خواهد بود. او همچنين افزوده است: ستاد اجرايي فرمان امام، به جز واكسن كوو ايران بركت، 5 مسير ديگر براي توليد واكسن بر پايه فناوري‌هاي ديگر را در دستور كار دارد كه با اتمام موفق مطالعات پيش‌باليني مدل حيواني اين واكسن‌ها، مستندات لازم براي اخذ مجوز تست انساني آنها به وزارت بهداشت ارسال شده است.
متن نامه رييس ستاد اجرايي فرمان امام به اين شرح است: 
بسمه تعالي
محضر مبارك حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي «مدظله‌العالي»
رهبر معظم انقلاب اسلامي
سلام عليكم؛ 
احتراما، با عرض تبريك پيشاپيش ميلاد با سعادت ثامن‌الحجج حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا (عليه‌السلام)، پيرو گزارش‌هاي تقديمي قبلي و رهنمودها و پشتيباني‌هاي بي‌دريغ حضرت مستطاب‌عالي، از ميان ۶ پلتفرم توليد واكسن در ستاد اجرايي، موفق شديم مجوز مصرف واكسن كوو ايران بركت را با اتكا به دانش كاملا بومي در تاريخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ اخذ نموده و جمهوري اسلامي ايران را به يكي از ۶ كشور توليد‌كننده واكسن كرونا در جهان تبديل و خودباوري و اقتدار ملي را در عرصه بين‌المللي آشكار نماييم.
نكته مهم در فرآيند توسعه دانش فني واكسن‌سازي اين است كه در ميان كشورهايي كه واكسن مشابه توليد مي‌كنند، مطابق اطلاعات موجود، بازدهي توليد به ازاي هر ليتر در چين ۳۰۰ دُز و در بهارات هند ۱۸۰۰ دُز در هر ليتر بوده لكن با همت و عزم جهادي دانشمندان جوان كشور، اين بازدهي در واكسن بركت به ۳۵۰۰ دُز در هر ليتر رسيده است. از سوي ديگر، به منظور توليد انبوه واكسن كوو ايران بركت، دو خط توليد پيشرفته صنعتي در مدت كمتر از ۶ ماه و با عبور از موانع متعدد بين‌المللي و تحريمي راه‌اندازي شده كه ظرفيت اين دو خط مجموعا بيش از ۲۵ ميليون دُز در ماه و ۳۰۰ ميليون دُز در سال خواهد بود. همان‌طور كه در گزارش تقديمي قبلي به استحضار رسيد، ميزان توليد تجميعي اين واكسن تا پايان شهريور ماه بيش از ۵۰ ميليون دُز خواهد بود. خبر مهم ديگر اينكه در ساير مسيرهاي ۵گانه مشتمل بر واكسن DNA (مشابه واكسن توليدي شركت اينوويو امريكا)، mRNA (مشابه واكسن توليدي شركت‌هاي مدرنا و فايزر امريكا)، پروتئين نوتركيب (مشابه واكسن توليدي شركت نووكس امريكا)، ويروس نوتركيب سرخك (مشابه واكسن توليدي انستيتو پاستور فرانسه) و واكسن بر پايه سلول‌هاي بنيادي (فاقد مشابه خارجي)، مطالعات پيش‌باليني مدل حيواني با موفقيت سپري شده و مستندات لازم جهت اخذ مجوز تست انساني به وزارت بهداشت ارسال شده است. نكته ديگر اينكه، خط توليد مورد نياز براي توليد واكسن DNA آماده شده و ايجاد خط توليد انبوه واكسن‌هاي mRNA، پروتئين نوتركيب و ويروس نوتركيب در دست اقدام مي‌باشد. اينجانب اين موفقيت عظيم را به محضر حضرت ولي‌عصر (عج)، حضرت مستطاب‌عالي و آحاد ملت بزرگ ايران تبريك عرض مي‌نمايم. بي‌شك اين دستاورد بزرگ بدون عنايت خداوند متعال و دعاي خير حضرتعالي و تلاش و همت جوانان نخبه و جهادي اين مرز و بوم ميسر نمي‌گرديد. بر خود لازم مي‌دانم از رهنمودها و پشتيباني‌هاي بي‌دريغ دفتر حضرتعالي، كليه محققين و دانشمندان جوان كشور، وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و همكاران پر تلاش ايشان، اساتيد و محققين كارآزمايي باليني، مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي، تأمين‌كنندگان و كارخانجات توليد‌كننده تجهيزات و مواد اوليه دارويي، شركت‌هاي دانش‌بنيان و نيز فرزندان خستگي‌ناپذير حضرتعالي در ستاد اجرايي كه در طول اين مسير پر فراز و نشيب با روحيه و عملكرد جهادي، برگ زرين ديگري را به كارنامه پرافتخار انقلاب اسلامي افزودند، تشكر و قدرداني نموده و از حضرتعالي التماس دعاي خير دارم.
محمد   مخبر-  25 خرداد 1400

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون